Evaluación de proceso del programa escolar de prevención del consumo de cánnabis “xkpts.com” en adolescentes de Barcelona en 2006

Francesca Sánchez-Martínez, Carles Ariza Cardenal, Anna Pérez Giménez, Marta Diéguez Ferrer, Maria José López Medina, Manel Nebot Adell

Resumen


Introducción: Con frecuencia los efectos positivos observados de las intervenciones preventivas escolares son menores a los esperados, habitualmente por una implementación inadecuada. Objetivos: Describir la evaluación de proceso del programa de prevención del consumo de cánnabis en escolares (xkpts.com), medir la satisfacción de los profesores con el programa y definir los parámetros cuantitativos y cualitativos para valorar la exhaustividad de la intervención. Metodología: Estudio descriptivo transversal. Muestra: 117 aulas de 39 escuelas de 3º ESO (2812 escolares). La información se recogió mediante fichas de evaluación cumplimentadas por el profesorado y las familias. Se realizó un análisis descriptivo de la implementación de la intervención en las aulas y de la participación de las familias. Resultados: Tasa de respuesta de los profesores del 65%. La discusión fue la técnica más aplicada (100% de las aulas) y el DVD el recurso más utilizado (93,4%). El entrenamiento de habilidades se aplicó en el 72,4% de aulas. El 59,2% de aulas realizó una intervención aceptable (mínimo 8 de 16 actividades preventivas) frente al 38,2% de aulas con intervención cualificada (mínimo 1 actividad por cada sesión general y 2 por cada específica). La puntuación media de la valoración del programa fue 7,4 y el 81,6% del profesorado volvería a aplicarlo. La tasa de participación de las familias fue del 28,3% (796). Conclusiones: En dos de cada tres aulas la intervención fue aceptable y cuatro de cada diez cumplieron estrictamente el protocolo. Una mayor participación de las familias se corresponde con las escuelas con una mejor implementación de la intervención.


Palabras clave


evaluación de proceso; prevención; escolar; cánnabis; adolescentes

Texto completo:

PDF

Referencias


Tobler NS. Drug prevention programs can work: Research findings. J Addict Dis. 1992;11:1-28.

Ennett ST, Tobler NS, Ringwalt CL, Flewelling RL. How effective is drug abuse resistance education? A meta-analyses of Project DARE outcome evaluations. Am J Public Health. 1994;84:1394-1404.

Botvin GJ, Baker E, Dusenbury L, Botvin EM, Diaz T. Long-term follow-up results of a randomized drug abuse prevention trial in a white middle-class population. JAMA. 1995;273:1106-1112.

Botvin GJ, Schinke S, Orlandi MA. School-based health promotion: Substance abuse and sexual behavior. Appl Prev Psychol. 1995;4:167-184.

Wiehe SE, Garrison MM, Christakis DA, Ebel BE, Rivara FP. A systematic review of school-based smoking prevention trials with long-term follow-up. J Adolesc Health. 2005 Mar;36:162-169.

Klepp K, Tell GS, Vellar OD. Ten-year follow-up of the Oslo Youth Study smoking prevention program. Prev Med. 1993;22:453-462.

Bell RM, Ellickson PL, Harrison ER. Do drug prevention effects persist into high school? How Project Alert did with ninth graders. Prev Med. 1993;22:463-483.

Flay BR, Phil D, Koepke D, Thomson SJ, Santi S, Best A, et al. Sixyear

follow-up of the first Waterloo school smoking prevention trial. Am J Public Health. 1989;79:1371-1376.

Murray DM, Pirie P, Luepker RV, Pallonen U. Five and six-year follow-up results from four seventh-grade smoking prevention strategies. J Behav Med. 1989;12:207-218.

Resnicow K, Botvin G. School-based substance use prevention programs: Why do Effects decay? Prev Med. 1993;22:484-490.

Resnicow K, Davis M, Smith M, Lazarus-Yaroch A, Baranowski T, Baranowski J, et al. How best to measure implementation of school health curricula: a comparison of three measures. Health Educ Res. 1998;13:239-250.

Dusenbury L, Branningan R, Falco M, Hansen WB. A review of research on fidelity of implementation: implications for drug abuse prevention in school settings. Health Educ Res. 2003;18:237-56.

Orwin RG. Assessing program fidelity in substance abuse health services research. Addiction. 2000;95:309-327.

Dusenbury L, Brannigan R, Hansen WB, Walsh J, Falco M. Quality of implementation: developing measures crucial to understanding the diffusion of preventive interventions. Health Educ Res. 2005 Jun;20:308-313.

Payne AA, Gottfredson DC, Gottfredson GD. School predictors of the intensity of implementation of school-based prevention programs: results from a national study. Prev Sci. 2006 Jun;7:225-37.

Pankratz MM, Jackson-Newsom J, Giles SM, Ringwalt CL, Bliss K, Bell ML. Implementation fidelity in a teacher-led alcohol use prevention curriculum. J Drug Educ. 2006;36:317-333.

Sánchez V, Steckler A, Nitriat P, Hallfors D, Cho H, Brodish P. Fidelity of implementation in a treatment effectiveness trial of Reconnecting Youth. Health Educ Res. 2007;22:95-107.

Rohrbach LA, Dent CW, Skara S, Sun P, Sussman S. Fidelity of Implementation in Project Towards No Drug Abuse (TND): A comparison of classroom teachers and program specialists. Prev Sci. 2007;8:125-132.

Resnicow K, Cross D, Wynder E. The Know your body program: a review of evaluation studies. Bull N Y Acad Med. 1993 Winter;70:188-207.

McGrath Y, Sumnall H, Edmonds K, McVeigh J, Bellis M. Review of grey literature on drug prevention among young people. London: National Institute for Health and Clinical Excellence. May 2006.

Soldano C, Markell G. Parent involvement in health concerns for youth: the issue of adolescent immunization. J Sch Health. 1997 Sep;67:292-3.

Calafat A, Amengual M. Educación sobre el alcohol. Madrid: Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas, Ministerio del Interior; 1999.

Henricson C, Roker D. Support for the parents of adolescents: a

review. J Adolesc. 2000 Dec;23:763-83. Review.

Sanders MR. Community-based parenting and family support interventions and the prevention of drug abuse. Addict Behav. 2000 Nov-Dec;25:929-42.

Al-Halabí Díaz S, Errasti Pérez JM, Fernández Hermida JR. El colegio y los factores de riesgo familiar en la asistencia a programas de prevención familiar del consumo de drogas. Adicciones. 2009;21:39-48.

Pérez JM, Díaz SA, Fernández Hermida JR, Villa RS, Carballo Crespo JL, Rodríguez OG. Recruitment characteristics influencing parental participation in family-based drug-abuse prevention programs: the Spot and Redmond model in Spain. Subst Use Misuse. 2008;43:850-7.

Ariza C, Pérez A, Nebot M, Juárez O, Rodríguez-Martos A. Programa de prevención del consumo de cánnabis “xkpts.com” (protocolo, DVD y guía del educador). Agencia de Salud Pública de Barcelona. Ed. Fundación Viure i Conviure de la Obra Social de Caixa Catalunya. Barcelona; 2006.

Calafat A, Amengual M, Guimerans C, Rodriguez-Martos A, Ruiz R. “Tú decides”: 10 años de un programa de prevención escolar. Adicciones. 1995;7:509-526.

Ariza C, Rodríguez-Martos A, Vecino C, Guitart A. Cannabis: Hablemos en casa. Agencia de Salud Pública de Barcelona. Ed. Fundación Viure i Conviure de la Obra Social de Caixa Catalunya. Barcelona, 2006.

Ariza C, Nebot M, Tomás Z, Giménez E, Valmayor S, Tarilonte V, et al. Longitudinal effects of the European smoking prevention framework approach (ESFA) project in Spanish adolescents. EurJ Public Health. 2008 Jun 18. (Epub ahead of print).

Kealey KA, Peterson AV Jr, Gaul MA, Dinh KT. Teacher training as a behavior change process: principles and results from a longitudinal study. Health Educ Behav. 2000 Feb;27:64-81.

Tobler NS. Meta-analysis of 143 adolescent drug prevention programs: Quantitative outcome results of program participants compared to a control or comparison group. J Drug Issues. 1986;16:537-567.

Tobler NS. Meta-analysis of adolescent drug prevention programs: Results of the 1993 meta-analysis. NIDA Res monogr. 1997;170:5-68.

Tobler NS, Stratton HH. Effectiveness of school-based drug prevention programs: A meta-analysis of the research. J Prim Prev. 1997;18:71-128.

Tobler NS, Lessard T, Marshall D, Ochshorn P, Roona M. Effectiveness of school-based drug prevention programs for marijuana use. Sch Psychol Int. 1999;20:105-137.

Tobler NS, Roona MR, Ochshorn P, Marshall DG, Streke AV, Stackpole KM. School-based adolescent drug prevention programs: 1998 meta-analysis. J Prim Prev. 2000;20:275-336.

Dusenbury L, Falco M. Eleven components of effective drug abuse prevention curricula. J Sch Health. 1995 Dec;65:420-5.

WHO, UNDCP & EMCDDA. Evaluation of psychoactive substance

use disorder treatment, workbook 4: process evaluations. 2000. Geneva: World Health Organization.

Rohrbach L, Graham J, Hansen W. Diffusion of a school-based substance abuse prevention program: predictors of program implementation. Prev Med. 1993; 22:237-260.

Kam CM, Greenberg MT, Walls CT. Examining the role of implementation quality in school-based prevention using the PATHS curriculum. Prev Sci. 2003;4:55-63.

Battistich V, Schaps E, Watson M, Solomon D. Prevention effects of the child development project: Early findings from an ongoing multi-site demonstration trial. J Adolesc Res. 1996;11:12-35.

Domitrovich CE, Greenberg MT. The study of implementation:

Current findings from effective programs that prevent mental disorders in school-aged children. J Educ Psychol Consult. 2000;11:193-221.




DOI: https://doi.org/10.20882/adicciones.182

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.